Bakan Kirişci Başşehir kulislerinde
Bakan Kirişci, Başşehir Kulis programında Kanal 7 Ankara Temsilcisi Mehmet Acet’te konuşma yaptı. ‘Tarımsal kuraklık mı var? Hangi önlemler alınır? Kuraklığın bitkisel üretime olumsuz etkileri olur mu? Kuraklık et ve süt üretimini nasıl etkileyecek? Alınan önlemler var mı? Ülkemizde suyun verimli kullanılması için nasıl bir seferberlik başlatılıyor?’sorularınızı yanıtlar.
Bakan Kirişci’nin açıklamalarından satırbaşları:
(Yusufeli Barajı) Türkiye’de başyapıt denilebilecek bir yerdesiniz. Kar nedeniyle gezimizde tereddütlerimiz vardı ama sağ salim ulaştık. Bu barajın tamamlanması için kapsamlı çalışmalar yapıldı. 2005 yılında bir Çoruh nehri üzerinde yapılan Muratlı Barajı ve son olarak 2012 yılında Afrin Barajı var, Yusufeli suyun kaynak tarafındaki en büyük gerdanlık. Türkiye’nin muhtemelen beton kemerli, çift eğrilikli barajı. Genellikle bu tür suların önünde yapılan setlerde trapezin hatasız bir şekilde yükseldiğini görürsünüz. Dünyanın beşinci büyük barajı. Gerçekten de mühendislik mükemmelliği. Türkiye’nin arkasında tutuklanan su 186 milyar metreküp depolanmış su var, burada 90’da biri bu barajda. Bu kadar büyük miktarda suyu tutabilen vücudun da güçlü olması gerekir. 100 katlı bir gökdelenin eşdeğer yüksekliğine sahiptir.
ANTALYA’NIN ELEKTRİĞİNE EŞDEĞER
Vadinin iki yakasındaki iş makineleri vinçle indirilerek çalışma yapıldı. Çok zor bir coğrafya ama böyle bir baraj ancak burada yapılabilir. 15 kişilik dağcı ekibi, burada herhangi bir iş kazası olmaması için yüzeyi özel olarak tel örgü ile kapladı. Bütün bunlar büyük bir titizlikle yapıldı. Bu barajın ne kadar elektrik üreteceği Türkiye’nin hidroelektrik enerjisinin yüzde 2’sini oluşturacak. Örneğin bu, 2,5 milyon nüfusa sahip Antalya’da elektrik üretmeye eşdeğer. 750 bin Togg arabasının elektriği de aynı şekilde pahalı.
“7 YIL İÇİNDE KENDİNİ Amorti Edecek”
Hatta Yusufeli suyu kaynağında tutup aşağıdaki barajlara saf su veriyor, bu da diğer barajlardaki elektriği yüzde 15 artırıyor. 5 milyar lira geliri var. Bu proje için 34 milyar doların üzerinde para harcadık. 7 kez yer değiştirmiş bir Yusufeli var. Yeni yerleşim birimlerinin oluşumu var. Kapsamlı bir proje olduğu için bu proje için harcanan paranın üçte biri fiilen baraja gitti. Ulaşım altyapısına harcanan paranın yaklaşık üçte biri. Ulaşım için 110 km yol yapıldı. 46 tünel inşa edildi. Yusufeli’ne giden tünelin uzunluğu 62 kilometre.
Proje başlangıcı 2013. 7 yılda kendini amorti edecek. Bu tür projeler, çalışkan insanlarımızın başka alanlarda da daha devasa işler ortaya çıkarmasını sağlıyor. Bu barajın bir özelliği daha var. Çoruh nehri artık taşkınlara izin vermeyecek.
Yaklaşık 105 bin fidan, fidan ve ağaç dikildi. Çevreci olması açısından diyelim 500 sokak köpeği yaşam merkezlerine taşındı.
karasu-ajans.xyz